Reklamy na dresech v NHL: Tradice proti penězům

Brankář IHC Bohemians Praha Ondřej Kacetlů s trenérem Václavem Prokůpkem

„No fuj. Vždyť ti hráči jsou jak pojízdné billboardy. Jak se na to může někdo dívat?“

Tak něco v tomhle smyslu si říkám, když si zapnu televizi a narazím v ní na naší Extraligu ledního hokeje. Celá ledová plocha je „zkrášlována“ nevkusnými, různě velkými a křiklavými reklamami, na kterých skoro nejde vidět puk a chce to pořádnou chvíli soustředění a úsilí, aby si šlo užít hru.

Dresy většiny týmů v Extralize jsou ještě horší než ledová plocha, a to je to co říct. A to nemluvím o proslulém obrovském logu Billu na dresu Sparty. To mi oproti jiným dresům přijde udělané ještě relativně vkusně, ale upozorňuji spíše na to, že je těžké najít část dresu, na kterém by nebylo nějaké logo, nebo něco podobného.

Však si z Extraligy a třeba ještě ze švýcarské ligy dělají hlavně v zámoří pravidelně srandu a porovnávají jejich dresy s těmi krásně čistými a neposkvrněnými dresy klubů v NHL, které se vždy vyznačovaly tím, že jakékoliv reklamě jsou zapovězeny, protože by to snížilo divácky komfort, který je pro vedení NHL nejdůležitější, protože je to stále divák, kdo přináší NHL většinu peněz.

Ale časy se mění. Pandemie koronaviru změnila všechny pořádky v normálním světě a bohužel i ve světě sportu. Všechny sporty se musely vyrovnat s tím, že na stadiony nemohli fanoušci, a to logicky pro všechny sporty a všechny kluby na světě znamenalo výpadek příjmů, který byl v případě NHL ještě mnohem razantnější než u jiných sportů a soutěží, protože NHL je dlouhodobě velmi nezdravě závislá na příjmech ze vstupného ( Nezdravá závislost klubů NHL na příjmech z domácích zápasů ), což jí dělá velmi nebezpečně závislou na všech možných nečekaných krizích, které změní zaběhlé pořádky, což byl přesně případ koronaviru.

A jelikož NHL musela chybějící příjmy za poslední dva roky aspoň částečně nahradit, sáhla k dosud nemyslitelnému.

Prodala názvy jednotlivých divizí významným sponzorům. Namísto klasické východní divize, pacifické divize nebo metropolitní divize tak tady máme The Scotia NHL® North Division, The Honda NHL® West Division nebo The MassMutual NHL® East Division.

Nic příjemného, ale dá se s tím vyrovnat. Divácký zážitek to nijak nesnižuje, a i když to vypadá tak trochu komicky, není problém si na to pro fanouška problém si zvyknout, protože s tím do styku moc nepřijde.

Mnohem větší sousto už je to, že před sezónou se NHL a všechny kluby shodly na tom, že je třeba zvýšit příjmy ještě více, a že je načase umístit reklamy i na helmy. To sice fanoušci i někteří hokejisté před sezónou nesli velmi těžce a nezdráhali se poměrně hlasité kritiky, zpětně je nutno uznat, že v televizi si malé reklamy na helmě nemá moc šanci všimnout, a že to k žádnému snížení diváckého zážitku nevedlo.

Naopak pro NHL lze zpětně toto rozhodnutí vnímat poměrně kladně. Do kasy to přineslo asi 100 miliónů dolarů a hlavně si NHL takhle odzkoušela, že fanoušci si i přes počáteční remcání po čase zvyknou skoro na všechno, a že je možné přistoupit k dalšímu kroku. Teď už však mnohem razantnějšímu.

A tím je umístění reklamy na dres samotný. Donedávna nemyslitelná věc, o které se mluvilo leda tak v žertu, protože nikdo nevěřil, že by se něco takového mohlo stát, protože dres je v NHL je vnímán jako posvátná věc, kterou není radno jakkoliv pošpinit.

Přesto se ale právě toto nyní děje. Od příští sezóny se totiž všechny kluby jednomyslně shodly na tom, že je načase soutěži přinést další peníze skrze reklamy a svolily k umístění reklam na dresy. Teda pouze jedné reklamy. Zatím…

K překvapení všech se to nepotkalo s žádnou velkou negativní vlnou ze strany fanoušků, protože NHL velmi dobře zvládla oficiální vyjádření, ve kterém reklamu na dresu odůvodnila výpadky příjmů v důsledku pandemie koronaviru a také díky toho, že dopředu avizovala, že na každém dresu bude pouze jedno logo o shodné velikosti drobného obdelníčku o délkách 7,6 centimetru a 8,9 centimetru, přičemž se bude dbát na to, aby tyto loga byla co nejvíce vkusná, a aby nepůsobila nijak rušivě, pokud to teda jde.

A zdá se, že to jde. Fanoušci sice z reklam velkou radost nemají, ale chápou že momentálně to je nutnost, která může NHL pomoct. Navíc NHL viděla, že zavedení reklam nezpůsobí žádnou velkou vlnu nevole, protože si už v letošní sezóně vyzkoušela, že reklama na dresu se dá snést. I když totiž budou reklamy na dresech oficiálně až od příští sezóny, jeden klub už sám od sebe reklamu na svůj dres umístil a do své kasy tak přinesl přibližně 5 miliónů dolarů, což ani pro klub NHL nejsou peníze, nad kterými lze mávnou prstem.

Tím klubem je Washington Capitals, který před sezónou se sázkovou kanceláří Caesars Sportsbook uzavřel smlouvu o umístění jejího loga na pravou část hrudi. Logo nepůsobí nijak rušivě, fanoušci si ho prakticky ani nevšimnou a Capitals to přineslo velmi pěkné peníze.

„Tak o co jde?“ řekla si NHL a avizovala, že od teď budou mít reklamy na dresech všechny kluby, což každému klubu přinese přibližně 2 milióny dolarů navíc, přičemž Chicagu, Torontu a Montrealu to může klidně přinést i částku přes 10 miliónů dolarů.

Tak o co jde? Nepůsobí to nijak rušivě, člověk to ani nepostřehne a kluby za to dostanou peníze navíc, které se budou hodit. No, jde o to že když si teď NHL vyzkouší, jak snadné je zvýšit příjmy, může se to velmi snadno zvrtnout a dostat do situace, kdy se i dres v NHL stane pojízdným billboardem, který už s dřívější čistotou nebude mít nic společného. Koronavirus totiž nejspíše nikdy nezmizí a bude tady s námi už napořád. A to znamená, že NHL a ani žádné jiné sporty ještě nějakou dobu s příjmy ze vstupného jako dřív nemohou počítat a musí najít jiné zdroje, které přinesou chybějící milióny.

Takže úplně pozitivně to také brát nelze, protože toto je jen ten pověstný první krok, ze kterého se v budoucnu může vyklubat něco mnohem horšího. Některé kluby sice své fanoušky uklidňují, že nic takového nehrozí, a že v budoucnu reklamy z dresů a reklam opět zmizí, ale upřímně tomu snad nevěří nikdo z nás, že?

Proč by NHL zabíjela slepice, která jí snáší zlatá vejce? Ne, reklamy už z dresů nikdy nezmizí a bojím se toho, že naopak budou přibývat, čemuž nahrává i fakt, že k reklamám na dresech se nejkritičtěji staví starší generace, jejíž důležitost pro NHL postupně klesá, zatímco mladší generace se k nim podle průzkumů staví mnohem smířlivěji. A to znamená jediné, fanoušci NHL k odstranění reklam tlačit nebudou a reklamy v NHL tak s námi už zůstanou věčně.

Chtělo by se říct, že NHL jde s dobou, ale ne všechny nové pořádky jsou lepší…

Tak snad to s NHL nedopadne takhle:

https://twitter.com/GMillerTSN/status/1427689531290030089/photo/1

Václav Prokůpek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *