Proč je Bayern Mnichov nejbohatší velkoklub?

FC Bayern Mnichov, dle mého názoru hraje jeden z nejlepších fotbalů na světě, ne-li vůbec nejlepší. Samozřejmě to se odráží na výsledcích, bavorská mašina rok co rok vyhrává německou ligu a minulý rok vyhrála Ligu mistrů. Co je ale na těchto úspěších velmi zajímavé, to je to, že Bayern je snad jediný velkoklub, který se pohybuje v zelených číslech. A jak toho v Bavorsku dosáhli? To si povíme v dnešním blogu.

Všichni víme, jak jsou peníze v dnešním fotbale důležité. Těžko si lze představit klub, který by byl bez větších finančních prostředků v pohárové Evropě konkurenceschopný. Velké kluby z Anglie, Španělska nebo Francie tak hledají zámožné investory, kteří by sponzorovali toto šílenství. Kluby se poté cítí, jako by jejich pokladna byla bezedná, nakupují hráče za přemrštěné ceny a vůbec nepřemýšlí, jak splatí své závazky. Pohybují se pak v červených číslech a půjčují si další peníze, aby mohli nakoupit další hráče. Touto cestou se ale Bayern Mnichov nevydal. Přestože je na všech úrovních velmi úspěšný, dokáže se dlouhodobě udržovat konkurenceschopný. Jakou cestou tedy zvolili?

Abychom vše pochopili, budeme se muset vrátit do sedmdesátých let minulého století. Tehdy byl Bayern na vrcholu, vyhrál třikrát za sebou Ligu mistrů a třikrát německou ligu. Zdálo se, že úspěch bude trvat věčně, ale díky velmi špatnému hospodaření se velmi rychle dostali ze zelených čísel do těch červených. Pro klub to znamenalo pětiletý půst, kdy se jim nepodařilo vyhrát národní ligu. Finanční situaci v klubu bylo potřeba řešit. Vedení se tak rozhodlo jednat, novým generálním manažerem zvolilo Uliho Hoenesse, který klub velmi rychle vrátil do zelených číslech. Přitom mu k tomu stačila velmi jednoduchá strategie.

Uvědomil si totiž, že musí zvýšit své příjmy. Samozřejmě zní to jednoduše, ale důležité je přijít na správný způsob, jak to provést. Příjmy Bayernu tehdy činily z osmdesáti pěti procent prodeje vstupenek a zbytek byly vysílací práva a komerce. To se samozřejmě postupem času změnilo, dnes se podílí prodej vstupenek pouze čtrnácti procenty na celkových příjmech. Největší části jsou komerční aktivity, které tvoří okolo 70 %. Co si představit pod touto největší položkou?

Samozřejmě jsou to sponzoři a také merchandising (neboli reklamní předměty). Uli Hoeness zavedl stejnou politiku, kterou byly už tehdy známé americké kluby, které prodávaly jakékoliv předměty v klubových barvách. Bayern tehdy prodával maximálně dresy nebo šálu, což se muselo změnit. Velmi rychle se adaptovali a začaly nabízet trika, mikiny, sklenice, míče, povlečení, vybavení domácnosti a další, což jim zvyšovali neuvěřitelně příjmy. To ale nebylo vše.

Uli si také uvědomoval, jak významné je mít vlastní stadion, který bude kusem umění, jelikož příjmy z prodeje vstupenek nebyly žádnou zanedbatelnou položkou. Stále tak loboval pro stavbu nového stadionu, aby se Bayern přestěhoval z Olympijského stadionu do nové arény. Jeho představa o novém svatostánku se naplnila na počátku nového tisíciletí, kdy byla dostavěna Allianz Arena, která krátce po své dostavbě hostila mistrovství světa. Allianz Arena se zpočátku nesetkala s kladnými ohlasy, ale postupem času se z ní stal symbol úspěchu Bayernu Mnichov. Klubu dnes splatil veškeré dluhy spojené se stavbou tohoto stadionu a je jeho výhradním vlastníkem. Nemusí tak platit nikomu za nájem, tak jako to dělá většina klubů v Evropě.

Tohle ale není všechno, co dělá z Bayernu nejmovitější klub na světě. Výjimečným ho totiž činí vlastnický model. Možná víte, že v Německu platí pravidlo 50+1, kdy 51 % akcií musí patřit klubovým členům, mezi které patři i fanoušci. Toto pravidlo vytváří mnohem zdravější ekonomické prostředí v německém fotbale. Bayern toto pravidlo ale posunul mnohem dále, jelikož se zařekl, že nikdy neprodá více než 30 % svých akcií někomu jinému. Bayern v tuto chvíli vlastní 75 % všech akcií a zbytek je rovnoměrně rozložen mezi Adidas, Audi a Allianz. Jaké výhody to přináší klubu? Mohou rozhodovat nezávisle na svých investorech a také jim to přináší obrovské příjmy z činnosti klubu, které jsou investovány zpět. Jiné velkokluby si o něčem takovém mohou nechat jen zdát.

Samozřejmě udržovat se dlouhodobě konkurenceschopný a v zelených číslech je přese všechno velmi složité. Bayern nemůže a nepřeplácí hráče, snažíte se hledat spíše levné talenty. Jejich nejdražší nákupy se pohybují v takových částkách, které v jiných ligách utrácí běžně za hráče. To se vždy nelíbí fanoušků, kteří si by si přáli, aby klub jednou za čas utratil větší peníze za nějakou tu hvězdu. To se ale pravděpodobně nikdy nestane.

Bayern může děkovat za své úspěchy Ulimu, který z něj udělal jeden z nejbohatších klubů na světě. Je potřeba jít ale dál. Jeho metody jsou podle nynějšího vedení nedostatečné, Oliver Kahn se bude snažit posunout klub ještě dál. Plánuje z něj udělat obrovskou mezinárodní značku, rozšířením svých aktivit po celém světě. Uvidíme, jak se mu to povede.

Václav Prokůpek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *