Jakým směrem se ubírá fotbal?

Jako ve všech odvětví světa jsou nejdůležitější peníze. Lidi po nich prahnou natolik, že kvůli nim mění své chování, ale i celé životy. A proč to dělají? Protože, že peníze v dnešní společnosti znamenají uznání okolí. Kdo má papírky jede a je král. A na člověka, který si užívá svůj život, ale nemá potřebu se hnát za materiálními potřebami, se pohlíží jako na chudáka, který ve svém životě ničeho nedosáhl. Myslíte si, že by to zrovna ve fotbale tak nemělo být? Ale jděte. I ve farmacii, která má zachraňovat lidské životy se jede na zisk, zisk a ještě jednou zisk. Fotbal se stal prostě byznysem. Jak pro kluby, sponzory, tak mnohdy i hráče. Rozhodně to není již tak, že hráč je ochoten zůstat pouze z lásky ke svému klubu celou kariéru v tom daném celku, i když by bral podprůměrný plat na hráče jeho schopností.

Krásně to můžeme vidět na nové Superlize, která již zřejmě umřela, ale chvíli to skutečně vypadalo, že se fotbal v Evropě změní od úplných základů. Proč se měla zavést tato „zajímavá“ liga plná velkoklubů a známých značek? Je to opět velice jednoduché. Byla by kolem ní obří pozornost, o kterou mají zájem sponzoři, a o ty zase stojí kluby. A pro ně to znamená více peněz. A kdy jindy se měl spustit tento projekt než v době, kdy se počítají obří ztráty kvůli covidu? Pro kluby to měla být skvělá záminka, jak přesvědčit širokou veřejnost k tomu, že to byl vlastně dobrý nápad.

Mimochodem asi všichni víme, že Bayern i Dortmund účast odmítly jako první celky. Jsou nyní brány jako hrdinové této kauzy. Je tu dle mého názoru velké ale, na které není brán zřetel. Myslím si totiž, že takto velkému projektu muselo předcházet mnoho jednání mezi zástupci německých celků a zástupci Superligy. A tak musely být ujednány alespoň ústně mnohé záležitosti a dány ústní souhlasy a domluvy. Proto si nemyslím, že Bayern a Dortmund jsou tak nevinní, jak se z nich momentálně dělá. Dle mého názoru si prostě chytře počkaly, a když viděly, že projekt padá k zemi střemhlav, tak zatáhly ruční brzdu a vualá. Bylo hotovo. Samozřejmě se jedná pouze o moje domněnky, které nejsou ničím potvrzené.

Proč ale kluby chtěly Superligu, která by pro ně přinesla více peněz? Ono to není totiž pouze tím, že by si chtěly více nahrabat, jak to vidí někteří fanoušci. Asi se nemusíme bavit o tom, že UEFA ani FIFA nejsou žádné svatouškovské organizace, které by vždy vycházely klubům a fanouškům vstříc. Právě naopak. Mnohdy můžeme vidět šílené rozhodnutí typu konání Mistrovství světa v Kataru, či finále Evropské ligy, ve které se mají utkat dva anglické kluby v Baku, kde byly tribuny asi třicet metrů od hřiště, a tak měli fanoušci v televizi mnohem větší než fanoušci na stadionu.

Nemluvě o tom, že do Baku nemohli kvůli politické situaci přicestovat někteří hráči, což je dle mého naprostý trapas ze strany UEFA, na který už většina zapomněla. Naštěstí nejbližší ročníky evropských pohárů se budou konat v lepších a atraktivnějších lokací. O UEFA nám mnoho poví i nedávná kauza s Ondřejem Kúdelou a jeho údajným rasismem. V jedné zprávě uvede inspektor, že nejsou žádné důkazy a pochybuje o tom, že Kúdela něco takového mohl říct. A za pár dnů přijde desetizápasový zákaz pro obránce Slavie.


Kdybych zde měl rozebírat všechny korupční skandály, do kterých se přimotali mocní z UEFY, či FIFA, tak bychom zde byli ještě několik let. I přesto se však nic zásadního v těchto organizacích neděje a fotbal tak trpí. Myslím, že změna v tomto ohledu by pomohlo fotbalu možná nejvíce. Tony Kroos má na vše krásný názor. Vyjádřil se k tomu, že ve fotbale chybí jakési hráčské odbory, které by měly pravomoc vyjednávat s těmi, co rozhodují a samozřejmě jim také oponovat. Podle všeho i hráči nejsou spokojeni se všemi těmi superpoháry, či Ligou národů, které se momentálně hrají a rádi by něco změnili.

To, že se fotbal stává byznysem nám může potvrdit i to, že nyní můžeme ve světě sledovat různé změny log a takzvaný rebranding klubů. Proč to všechno? Je to opět velice jednoduché, leč smutné. Vezmeme si například staré a nové logo Sparty. To staré je velice propracované a je v něm použito mnoho barev. Tudíž jdou při výrobě fanouškovských předmětů náklady nahoru. Zatímco to nové je velice zjednodušené, a tak se tyto náklady velice omezí.
To stejné se dá říci v případě Juventusu, či Manchesteru City. A další kluby budou následovat.
Ve fotbale je čím dál více peněz, a tudíž jsou i kluby ochotny platit mnohem více peněz, když jim to dává smysl. Navíc takový příchod Ronalda, či Messiho se klubu zaplatí již v prvních týdnech díky prodejům dresů, a tak dále. Před padesáti lety bylo nemyslitelné, že by hráč přestoupil za milión euro a dnes nad takovými přestupy mávneme rukou. Uvidíme, kam až se ceny hráčů vyšplhají.

Autor Václav Prokůpek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *