Inovace ve fotbale: Algoritmus bude pískat ofsajd

Pandemie přinutila fotbalové ligy zastavit sezónu nebo hrát bez fanoušků. Kluby v nové realitě sahají po inovacích.

Digitální revoluce zasáhla fotbalová hřiště. Inter Milán, FC Schalke jsou příklady klubů, které se během pandemie zaměřily na technologickou transformaci. Díky inovacím jsou schopni udržet a dokonce utáhnout jedinečné pouto mezi sportovci a jejich fanoušky. Inovativní řešení zároveň mění tvář nejpopulárnější sportovní disciplíny.

Umělá inteligence vstupuje do světa sportu
Jednou z největších fotbalových revolucí v posledních desetiletích bylo zavedení technologie VAR, je to technologie opakování, která umožňuje rozhodčím přesně sledovat například simulování hráče, aby mohla na hřišti dělat správná rozhodnutí. Nyní však toto řešení vstupuje na zcela novou úroveň. Rozhodčí mají být podporováni umělou inteligencí (AI).

Mezinárodní fotbalová federace FIFA již takové řešení testuje a se zaváděním technologie AI na fotbalových hřištích to myslí vážně. Prozatím se připravuje zpráva o výzkumu prováděném na této technologii. Testována byla minulý měsíc na Světovém klubovém poháru v Kataru. Efekty jsou považovány za působivé. Výsledky budou odhaleny v nejbližších dnech. Inovativní systém již přilákal zájem anglické Premier League, ačkoli výzvou je otázka, co s postranními rozhodčími. Byly by stále potřeba?

Fauzan Saari / Unsplash.com

Systém AI je určitě rychlejší a přesnější. Sleduje končetiny hráčů (vytváří digitální model hráče) a míč a na tomto základě automaticky detekuje okamžik přihrávky a ofsajdu. Rozhodnutí by bylo okamžité, jako je tomu v případě tzv. technologie brankové čáry, která vám umožní ověřit, že míč zcela překročil brankovou čáru, a ve výsledku – zda byl vstřelen gól.

Inovativním algoritmem by se měl pískat ofsajd, podle plánů FIFA, na světovém poháru v Kataru v roce 2022. Nakonec však zavedení této inovace může trvat o něco déle.

Projekt byl vytvořen jako součást aktivit Innovation Excellence, pracovní skupiny FIFA, která vyvíjí vylepšení technologie VAR. Stojí za ním švédská společnost Tracab se specializací na analýzu dat a obrazu.

Výhody pro fanoušky
Ještě před pandemií pomohly digitální technologie klubům zůstat ve spojení s fanoušky. Dnes se tyto výzvy v kontextu sociálního distancování staly prioritou. Příkladem je italský tým Inter Milán, který na základě historie interakcí každého fanouška, vybudoval kontaktní centrum založené na přesném profilu fanoušků. Ve výsledku byl zákaznický servis individuálně přizpůsoben očekávání každého z nich. Britský fotbalový klub Everton například pomocí nástrojů CRM během pandemie identifikoval všechny držitele průkazů starších 70 let a poté je kontaktoval a nabídl pomoc s nákupy a dalšími každodenními potřebami.

Dobrým příkladem využití technologie ke komunikaci s fanoušky je mimo jiné: německý klub FC Schalke 04, který vyvinul systém digitálních a sociálních kanálů, aby zaujal a inspiroval své fanoušky. Publikuje zprávy v reálném čase na Twitteru, zprávy na Snapchatu, Periscope a má vlastní aplikaci, která fanouškům poskytuje aktuální informace o událostech klubu.

                                                                                       Václav Prokůpek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *