MLS: Stále velmi specifická soutěž

Ve Spojených státech se také hraje parádní fotbal (myšleno tím samozřejmě ten náš – evropský) a v poslední době je stále populárnější, stejně jako američtí hráči u nás v klubech v Evropě. Fotbal v USA je pro tamní obyvatele docela specifickým sportem. Mimo to, že je pouze pro střední vyšší třídu a zámožnější rodiny, je i jejich fotbalová liga MLS v něčem specifická. A tím je rebranding. Pokud toto anglické slovo slyšíte poprvé, jedná se v překladu o změnu značky. Buďto částečně v rámci změny loga, nebo úplně se vším všudy s novým jménem a třeba i strukturou klubu. Hlavně jde ale o změnu veřejné image. A v Severní Americe (USA a Kanadě, které se účastní Major League Soccer) se kluby k tomu rebrandingu uchylují mnohem častěji, než jsme na to my, Evropané, zvyklí. Jaký to má pro ně význam a proč tolik klubů v MLS využívá rebrandingu?

Prvních deset klubů, které stály v roce 1996 za založením Major League Soccer, mají dnes úplně odlišný ohoz (kromě New England Revolution). Všechny ostatní mají tak odlišné logo, že byste si je ve většině případů ani nespojili s tím starým. V některých případech došlo i k úplné změně jména, například u klubu Burn došlo ke změně jména na FC Dallas, podle texaského města, ve kterém sídlí. Podobně i klub s původním jménem WIZ se přejmenoval na delší Kansas City Wizards a nakonec skončil se jménem Kansas City Sporting. U San Jose Clash, kteří měli v logu velkého červeného škorpiona, došlo ke změně na San Jose Quakes a jejich “tradiční” červená byla nahrazena modrou. A tím nejznámějším případem pro nás, nebo alespoň tím, který nám řekne nejvíc, je přejmenování Metro Stars na Red Bull New York. To dokazuje, že rebranding nebyl běžný jen v začátcích ligy, ale dodnes se s ním můžeme setkat. Los Angeles Galaxy prošlo pořádným rebrandingem při příchodu Davida Beckhama roku 2007 a tak dále. Tím nejnovějším je kanadský celek Impact Montréal, který je od letošního roku CF Montréal s úplně novým znakem.

Co by tedy mohlo stát za touto změnou? Je pravda, že počáteční jména klubů jako Kansas City Wizards zní hodně americky a protože je fotbal převážně evropskou záležitostí, je možné, že kluby v MLS mění svou ryze americkou identitu a snaží se tak trošku zvážnit názvy svých klubů. Takže z Miami Fusion je Inter Miami, z Wizards je Sporting a tak dále. Podobně jako Nashville United, kteří si v podstatě neprávem unesli příponu United, která tradičně označovala spojení více klubů v rámci jednoho města v jeden (z angličtiny jako “spojení”). MLS je totiž pořád ve srovnání se zbytkem fotbalového světa velmi mladou ligou a musí si teprve ještě vydobýt své jméno.

Ne vždy se ale tyhle změny americkým fotbalový fanouškům líbí. Většinou je tomu spíše naopak – stejně jako v Evropě, když by k tomu jednou za čas mělo dojít. Největší odpor byl u změny loga Chicago Fire, jehož nové “moderní” logo bylo diváky (ne)přijato s takovým odporem, že klub musel slíbit dodatečnou úpravu podobnější původní verzi loga.

Velký podíl k tomu má ale trend značek a komercializace, který v USA běží o sto šest. Není to ostatně nic nového ani u nás. Podobně jako se fotbalové kluby spojují třeba se značkami oblečení a snaží se vytvořit plodné spolupráce a jakýsi kult v populární kultuře kolem svého jména, viz PSG a Nike nebo Juventus.

Obecně v Evropě platí, že těmi nejpopulárnějšími kluby v ligách jsou ty nejbohatší a ty nejúspěšnější, což jde většinou ruku v ruce. Ve Spojených státech tohle ale není pravidlem, jak je tomu ve zvyku na našem kontinentě. Los Angeles Galaxy je třeba takovým příkladem. Už samotné zvučné jméno světového města láká diváky a když se k tomu přičte ještě playboy model David Beckham, čísla se začnou obracet. Bohužel to ale nekoreluje s výkony na hřišti, které rozhodně nebyly tak výjimečné, jako popularita klubu. A to dlouhodobě. Je to tak ale i v ostatních sportech v Americe, jako v NFL (americký fotbal) nebo v basketbalové NBA.

Pokud chce u nás fotbalový klub získat větší popularitu, tak musí nakoupit velká jména a s nimi vydobýt úspěchy na fotbalovém hřišti. Z tohoto si vzala příklad Atlanta United FC. Do MLS se dostala v roce 2017 a po přestupovém období, kdy nakoupila mladé talentované hráče, se jí začalo dařit. K tomu ještě zlevnila vstupenky pro diváky a díky jejich úspěchu a nakonec i výhře v domácím poháru se jí tak podařilo trhnou rekordní počet průměrných návštěvníků za zápas – přes 50 tisíc. To už je srovnatelné i s evropskými kluby. A byl to mnohem lepší tah, nežli změnit tradiční název klubu a na pouhou levnou imitaci něčeho evropského a u toho proti sobě poštvat většinu fanoušků.

Upřímně se mi osobně líbí, když kluby ponechají svou identitu a nesnaží se napodobovat, jenom aby se zavděčili. Spojené státy mají sice kulturně k fotbalu dále než my, jejich odvázaná jména jsou alespoň autentická.

                                                                 Václav Prokůpek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *